De uitverkoop is sinds 1987 in Nederland vrijgegeven. Toen werd de Wet op de
Uitverkoop afgeschaft die bepaalde dat een item pas ‘in de uitverkoop’
mocht, als dat item zes weken eerder nog voor de genoemde prijs in de winkel
lag. Ook was de opruiming gebonden aan twee perioden per jaar.
Nu mag dus iedere winkelier op elk willekeurig moment in het jaar, uitverkoop
houden. Dat gebeurt dan ook. Het hele jaar door zijn er de mid-season sale,
magazijnverkoop, kortingstiendaagse, en natuurlijk de meer grootschalige
prijzencircussen, dwaze dagen of vlaggetjesweken.
Boost van omzet
En het werkt. De Bijenkorf geeft geen cijfers, maar NRC Handelsblad schatte
begin dit jaar dat het warenhuis tijdens de Drie Dwaze Dagen 1,2 miljoen
bezoekers trekt en een zesde van de jaaromzet binnenhaalt. Bij V&D
verdubbelt het aantal bezoekers gedurende het Prijzencircus.
Ook voor gewone uitverkopen is het moeilijk in te schatten wat een sale een
bedrijf oplevert. Directeur Huib Lubbers van het Retail Management Center
(RMC) durft geen algemene schattingen te geven, omdat het per soort winkel
verschilt. Maar soms kan een zaak 10 tot 20 procent van de jaaromzet
realiseren in de decemberuitverkoop.
"De omzetten in december zijn belangrijk. Winkels maken hun klappers in
de laatste maand", legt Paul Grotenhuis, woordvoerder van
branchevereniging Mitex uit.
Continue bevoorrading
Dat de uitverkoop eigenlijk niet meer noodzakelijk is, komt doordat een einde
is gekomen aan de traditionele zomer- en wintercollectie. "Winkels
kopen jaarrond nieuwe items in. In plaats van twee keer per jaar, krijgen
zaken nu steeds 20 procent aangeleverd. Dat betekent dat de restvoorraad
minder groot is." Om de consument dan toch een opruiming te geven,
kopen winkels massaal partijen in. "Speciaal voor de uitverkoop",
aldus Grotenhuis.
"Je kijkt halverwege het seizoen of je het redt met de huidige collectie.
Als je voorloopt op plan, dan bestel je bij", vertelt Michael Smit,
directeur van winkelketen Sissy Boy. "Je wil wel een volledig
assortiment kunnen blijven bieden. Soms betekent dit dat je jassen levert in
een kleur die niet in de oorspronkelijke collectie zat."
Branchevereniging Mitex ziet dat kledingwinkels en masse extra partijen
inkopen voor de uitverkoop.
Nederlander prijsgevoelig
Voor de consument maakt het weinig uit. "De Nederlander is prijsgevoelig",
legt Lubbers (RMC) uit. "Ze zijn dol op koopjes. Als er op een label
staat dat een item 40 procent is afgeprijsd, maakt het voor de consument
niet zoveel uit dat het nooit voor die prijs in de winkel heeft gehangen.
Hij accepteert dat het in die periode gebeurt."
Toch is een sale volgens Smit van Sissy Boy niet zaligmakend: "Je
onderscheidt je als winkel niet met een uitverkoop. Tijdens de opruiming
hangen in onze winkels ook gewoon nog veel dingen voor de volle prijs."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl